RSS

Hikayat Kak Yatt dan Ben

21 Aug

Suatu hari, Kak Dumyaty a.k.a Yatt pulang ke kampung setelah sekian lama meninggalkan tanah air. Dia pulang dengan bangga bersama segulung ijazah. Dia gembira bertemu keluarga terutama adiknya Ben-kun yang masih kecil berumur 4 tahun. Malam itu, sebelum tidur kak Yatt berpesan pada Ben-kun…

Kak Yatt: Nanti dah besar Ben kena jadi macam kak Yatt tau, belajar sampai masuk U. Kalau boleh pergi la luar negara. (Hnss,,hnss,,)

Ben-kun: Baik!

Kak Yatt: Ok dah. Jom tidur, baca doa dulu. (Heh,,Reti ke budak kecik ni baca doa tidur..)

Ben-kun: Ok!

باسمك ربي وضعت جنبي وبك أرفعه فإن أمسك نفسي فارحمها وإن أرسلتها فاحفظها بما تحفظ به عبادك الصالحين

[In your name, my God, I put my side and in your name I raise it, so if you hold my soul (for death) have mercy upon it, and if you send it back, save it with what you save your virtuous slaves with] Kakak baca la pulak.

Kak Yatt: Err,, xpela kan adik dah baca.. (Malu ak.. Dengan nama Allah aku dihidupkan dan dimatikan,aku retila.. Wuwuwu..)

T_T


Keesokan harinya..

Kak Yatt: Ok adik, jom kita lukis gambar beruang, dulu kakak memang hebat melukis, cikgu kat tadika selalu puji lukisan kakak cantik.

Ben-kun: Macammana?? Ajarlah Ben.

Kak Yatt: Ok macam ni.. Bulat kecil, bulat kecil, bulatla besar… Sayang mama, sayang papa, sayang semua.. (Sambil menyanyi dan melukis gambar beruang di atas kertas)

Ben-kun: Salah la kak.. Sepatutnya, sayang Allah, sayang Rasulullah, sayang semua…

Kakak: (Dush2x! Wuwuwu…)

Akibat terlampau malu dengan adiknya, kak Dumyaty telah melarikan diri ke Antartika dan meluahkan perasaannya pada beruang kutub.

Jangan tinggal puasa tau..

Jangan tinggal puasa tau..

Pengajaran:

1. Kadang2 kanak2 mengajar kita banyak perkara.

2. Upgrade lah doa kita selalu, kalau komputer selalu kita upgrade, macammana dengan ibadah harian?

Selamat melipat gandakan amal ibadah.

Ramadan kareem =)

 
9 Comments

Posted by on August 21, 2009 in Sharing is caring

 

9 responses to “Hikayat Kak Yatt dan Ben

  1. damadelunas

    August 22, 2009 at 5:30 am

    Ahlan ya Ramadhan.
    Selamat mengejar lailatulqadr juga.
    Allahumma ballighna lailatalqadr<—betulkan baris kalo salah😀
    (aisey,ni mesti suka mkn choc spread dumyaty ni)

     
    • mizstrawberry

      August 22, 2009 at 10:10 am

      if i’m not mistaken, choc spread tu namanya domty…

      selamat menyambut rambhan al-mubarak
      semoga lebih baik dari tahun-tahun lepas🙂

       
  2. lyanna

    August 22, 2009 at 7:02 am

    ramadhan kareem.

    kanak2-jujur.jujur dalam mengemukan pendapat.apa yang kanak2 cakap-itu adalah kebenaran-kerana mereka tak tahu berbohong

     
  3. puteri

    August 22, 2009 at 5:38 pm

    Salam ramadhan…Allah yubarik fikum.. nickname2 tu stay gitu ker? kot2 la ada yang nk tukar nickname based on 4th year punyer subjek..heheh
    jomla ke http://www.myreflexarc.blogspot.com (tumpang yer akak2)

     
  4. niskala

    August 22, 2009 at 11:15 pm

    damadelunes: Amiin. smg ini ramadhan terbaek sepanjang hayat. Selamat bertempur di medan pen dan kertas.

    cikfarawlah: he2,, x ingat ke kedai kek kat manial, ngan kedai antara 2mahligai. =pp

    lyanna: betul2,, kdg2 diri sendiri jd malu ngan kanak2 sbb rasa diorg lg pandai T_T

    puteri: He2, yg tu kena tanya tuan punya badan kot. selamat memanfaatkn setiap detik Ramadhan =)

     
  5. ayid

    August 25, 2009 at 5:27 pm

    salam…
    terSeronok pulak tengok gambaq 2 kanak2 tu..
    salam ramadhan..
    jom upgrade iman..masuk gear 3 pulak…! =D

     
    • niskala

      August 26, 2009 at 6:34 am

      Inshallah,, skrg gear3 jap g jom pecut =)

       
  6. afifahazam

    August 26, 2009 at 7:08 pm

    😉

     
  7. JHaZKiTaRo

    August 27, 2009 at 6:27 pm

    salam ramadhan dari pelajar di bumi eire.. blog hopping.. rajin2, meh laa lompat2 ke blog hamba..🙂

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: