RSS

Category Archives: Classical Way

Self-Check

Sedarlah Insan

by Shoutul Amal

Duhai insan sedarlah dirimu

Ke mana akan pergi selepas hidup ini

Sudahkah bersedia dirimu ke sana

Membawa amal mulia atau dosa-dosa

Chorus:

Di sana tangisan tiada guna

Rayuan tiada diterima

Jasad kesakitan menangung azab

Atas perbuatan hidup di dunia

Di sana tempat kita kembali

Hamba yang berdosa akan dihukumi

Hamba yang mulia akan dirahmati

Sebagai anugerah dari Ilahi

Lirik: Rosnah Ahmad

Lagu: Rosnah Ahmad.

Solo: Mohd Sobri Abdullah

Album : Amal Kerana Allah

Self-check di pagi tahun baru, ie; muhasabah diri

Learn from the past, plan for the future,

Semoga setiap nafas dalam ketaatan kepada-Nya.

 
Leave a comment

Posted by on January 1, 2011 in Classical Way

 

kepada yang tersayang

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Kehadapan ukhti yang disayangi,

 Semoga selalu dalam lindungan Allah hendaknya.

Hati ini turut bersedih mendengar rintihan ukhti.

Benar, yang namanya manusia itu senang terlupa, selalu tersalah, sering terlalai,

tapi tentu ukhti pernah mendengar bicara Pencipta Syurga dan Neraka :

dan sesiapa Yang melakukan kejahatan atau menganiaya dirinya sendiri (dengan melakukan maksiat) kemudian ia memohon ampun kepada Allah, nescaya ia akan mendapati Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani (An-Nisa’ :110)

Ini kan janji Yang Maha Mengasihani.

Malah Dia juga telah berkata:

dan Tuhan kamu berfirman: “Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang Yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaku, akan masuk neraka jahannam dalam keadaan hina (Ghaafir:60)

Janji Allah itu kan pasti,

Ya, malulah dengan Allah kerana melakukan dosa,

tapi malu itu tidak sampai membuatmu putus asa dengan-Nya,

kerana pasti lidahmu pernah juga mengulang-ulang ayat ini:

Katakanlah (Wahai Muhammad): “Wahai hamba-hambaKu Yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana Sesungguhnya Allah mengampunkan Segala dosa; Sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani (Az-Zumar:53)

Ukhti yang dikasihi,

Mengapa biarkan diri diulit nikmat dunia yang sekelumit cuma,

sedangkan balasannya api yang menyala-nyala di akhirat sana?

Sertakanlah permohonan ampunmu itu dengan taubat nasuha,

Berhati-hati agar tidak tersungkur ke dalam lubang yang sama lagi,

Ya, mujahadah itu susah..

kerana itu balasannya Jannah.

Iringilah taubatmu dengan titisan air mata penyesalan,

juga ruku’ dan sujud di sepertiga malam,

Lazimi juga doa yang diajar oleh Junjungan Besar SAW :

اللهم مغفرتك أوسع لي من ذنوبي ، ورحمتك أرجى عندي من عملي

Berbaik sangkalah dengan Yang Maha Pengampun,

Maaf jika warkah ini masih belum bisa merawat lara di hatimu,

bukankah penawar terbaik itu dari Rabbil ‘Alamin?

maka mintalah hanya kepada-Nya.

Salam Mujahadah.

~buat teman yang sentiasa di ingatan: mari sama-sama berusaha mencapai redha-Nya, semoga kita bertemu di Jannatil Firdaus Al-a’la. ameen~

 
3 Comments

Posted by on May 31, 2010 in Classical Way

 

Benammi-Ama Zilna

Ama Zilna Lyrics.

There’s a few typo in arabic version. Grammatically only. But still dont have or bring bad meanings. So I think can be ignored or if you dont agree with me, you can change it personally.

Lyrics Translation:

Approaching God with our hearts

No fear nor grief for whom He guides

His rope is strong and will never waver

His provision is there for all who are in need

In every place, at every time

Above you is The Glorious Caretaking Lord

In every place, at every time

You have a Lord who loves you and will never forget you

Do we know our Lord?

Do we see our Lord’s blessings?

Do we know our Lord?

Do we thank Him… or have we forgotten..

that His servants… we are

In His Dominion we exist for as long as He wills

And we call upon His bounty through prayer

And seek His favors through hope

For He is our refuge when difficulty strengthens its hold

In every place, at every time

Above you is a Gloriouscare Taking Lord

In every place, at every time

You have a Lord who loves and will never forget you

Do we know our Lord? Do we see our Lord’s blessings?

Do we know our Lord? Do we thank Him… or have we forgotten..

that His servants… we are

My heart is Allah’s, My soul is Allah’s

My wealth is Allah’s

*****

For you, who loves thing song as much as I do. I know you dont leave your footprints here. But if you do, wallahu’alam. 😛

Up till, spending the whole evening to night studying the Arabic lyrics through ym. Allah values your efforts.

Heh, I’m not a good teacher. I knew that. So sorry for you.

We even quoted the same part of the lyrics as ‘status’. 😉

Coincidence? Fated? I dont know. Yet, He knows best.

May Allah grant you, me and us the best choice.

May Allah show you, me and us the best way.

Lets fate fare you, me and us better.

Its a bless to know you. I meant it with all my heart.

O’Lord easen our path, give us strength, forgive our sins and show us whats the best for each of us.

Please say ameeeen…. 🙂

p/s: Farawlah…farawlah. Ouh, its not winter anymore. 😛

 
20 Comments

Posted by on May 1, 2010 in Classical Way

 

انظر لتلك الشجرة

  السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

 
بحثت عن صور قديمة في الكمبيوتر,ولقيت بهذه الأغنية الرائعة.
 وهي تذكّرني عن معلمتي بمركز اللغة في سنة 2007
 
 تفضلوا شاهدوا واسمعوا وفكروا
 
 
 
 
انظر لتلك الشجرة .. ذات الغصون النضرة
  
كيف نمت من حبة .. وكيف صارت شجرة  
 
ذاك هو الله الذي أنعمه منهمرة
 
ذو حكمة بالغة وقدرة مقتدرة
 
 
انظر إلى الليل فمن أوجد فيه قمره
 
وزانه بأنجم كالدر المنتثرة
 
ذاك هو الله الذي أنعمه منهمرة
 
ذو حكمة بالغة وقدرة مقتدرة
 
 

  انظر إلى الشمس التي جذوتها مستعرة

 من ذا الذي أوجدها في الجو مثل الشررة
 
ذاك هو الله الذي أنعمه منهمرة
 
ذو حكمة بالغة وقدرة مقتدرة
 

 انظر إلى المرء وقل من شق فيه بصره

 من ذا الذي جهزه بقدرة مبتكرة

ذاك هو الله الذي أنعمه منهمرة

ذو حكمة بالغة وقدرة مقتدرة

 

انظر الى الغيم فمن أوجد فيه مطره

فصير الأرض به بعد اغبرار خضرة

 ذاك هو الله الذي أنعمه منهمرة

 ذو حكمة بالغة وقدرة مقتدرة

 

 

 
3 Comments

Posted by on January 26, 2010 in Classical Way

 

Yang kesepuluh


Assalamualaikum. 🙂

Macam mana tahun baru anda?

Azam baru ada yang dah tercapai atau belum?

Macam mana muharram anda?

Selamat mendengar. Lagu bulan-bulan Islam ni ada nostalgia tersendiri dalam hidup saya. Kerana lagu inilah saya boleh hafal bulan-bulan Islam dulu. Kalau tak selalu sangat tertukar susunan bulan-bulan Islam masa zaman jahiliyah dulu kala.

Dan dengan sukacitanya, saya mengajak pembaca semua menghayati dan sama-sama berpuasa sunat pada bulan Muharram tahun baru Islam kita ni.

Ibn Al-Qayyim said there are three categories of fasting the day of `Ashura’.

The first is to fast three days, i.e. the day of `Ashura’, a day before it and a day after it.

The second is to fast the ninth day and the day of `Ashura’.

There are many Hadiths that referred to this category.

The third is to fast on the day of `Ashura’ only.[1]


Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a katanya:

Sewaktu Rasulullah s.a.w tiba di Madinah, baginda mendapati orang-orang Yahudi berpuasa pada hari Asyura. Ketika ditanya tentang puasa mereka itu, mereka menjawab: Hari ini adalah hari kemenangan yang telah diberikan oleh Allah kepada Nabi Musa a.s dan kaum Bani Israel dari Firaun. Kami merasa perlu untuk berpuasa pada hari ini sebagai suatu pengagungan kami padaNya. Lalu Rasulullah s.a.w bersabda: Kami lebih berhak daripada kamu dan Nabi Musa dalam hal ini. Kemudian baginda memerintahkan para Sahabat supaya berpuasa pada hari tersebut. – Hadis diriwayatkan Bukhari, Muslim, Abu Daud, Ibnu Majah dan Tirmizi. Kesemuanya di dalam Kitab Puasa.

Asyura=Kesepuluh=The tenth

post scripture: Yang makan bubur asyura tu… ingat-ingatlah kami di perantauan ni 🙂

Jom tingkatkan amal! 🙂

-damadelunas

 
Leave a comment

Posted by on December 25, 2009 in Classical Way, Sharing is caring

 

Indulgence

Indulged into ol’ photo folders. Mind keep flashing back. Aware or not. 2009 is coming to its end.

January 2009

Official existence of  Antara Dua. All praise to Allah who gives us strength, time and some knowledge to be shared with others.

Our brothers and sisters facing the great genocidal in Palestine. The blood donation and many other things done to help’em.

And also the birth of Usaid al-Qasam. The cute little pooh, yet big hearted mujahid insyaAllah.

February 2009

Time running as it should be. Starting of the 2nd term of medical school also.

March 2009

Seerah lessons and celebrating the beloved prophet’s birthday. Allahumma solli ‘ala Muhammad. Masya-Allah… missing him badly.

April 2009

Everybody was busy preparing for practical examination in medical school. But still alhamdulillah. This site still alive and talking as usual.

May 2009

The influenza spread frantically. Innalillahi  wa inna ilaihi rajiun. There must be much lessons for us. The small virus taught us the ‘alive and able to think human being’ the power of Allah.

I think this is the peak of ‘talkativeness’ of this blog. Everybody was staying home during the study leave. Struggling for the final exam. The thyroxin excreted in advance. And thats the fact we’ve to accept sisters. 😀

June 2009

Still in examination mood. Everything happened to give us lessons.

And truly, what Allah has mention in our noble Quran is so true.

Do people think that they will be left alone because they say: “We believe,” and will not be tested. (Al-Ankabut:2)

Alfatihah for Allahyarham Ammar. May Allah place him among the righteous, pious people. Ameen…

July 2009

The summer season. Some of us stayed, some went back to Malaysia.

The PMPI as the annual event alhamdulillah went smoothly.

August 2009

The full of barakah month visit. Taqabalallahu minna wa minkum.

September 2009

The Eid season. Alhamdulillah. Too many open houses. Too many blessings. May all of us continue the good deeds done in past Ramadhan.

October 2009

The new year for Kasr el Ainy medical students. Alhamdulillah ala kulli hal. The school starts. Too many things to be caught up and too many events to be scheduled. May Allah easen everything for us.

November 2009

The pre-exam seasons. Shock exams, end round exams and final exams for the 6th year seniors. And life happened to much better than the previous month.

The Palestine Roadshow also went smoothly. May the spirit and passion of al-Aqsa flaming eternally in ourselves.

And the Eid Kibeer just passed us by. Still too many blessings. Alhamdulillah.

December 2009

The year not yet ended. Still giving us some time to reminisce every single event we went through. And here come the post.

Lets recheck our faith all through the year. Still upgrading or already degrading. Aware or not. Realise or in the contrary, too many blessings shower upon us. Till we forget to say alhamdulillah.

Alhamdulillah to Allah who still give us faith in Him.

post scripture: Sorry cik farawlah. Tak jumpa awaken 😦

 
 

Khulasoh Kelas Sirah ‘Ala Khuto al-Habib

m7

Nabi S.A.W dan kabilah-kabilah –ikuti percubaan Rasulullah dalam mendapatkan perlindungan dari 26 kabilah..

Tahun ke-10 kenabian menyaksikan pelbagai peristiwa penting yang berlaku dalam kehidupan insan tercinta, baginda Rasulullah S.A.W. Pada tahun tersebut, dua orang pendamping baginda yang paling setia iaitu Saidatina Khadijah dan Abu Talib telah pergi meninggalkan baginda buat selama-lamanya. Bagaikan kehilangan tempat bersandar kerana kedua-dua penyokong daripada dalam dan luar telah tiada, namun kesemua itu bukanlah penyebab untuk baginda berputus asa dan menghentikan dakwah yang suci ini kerana Baginda S.A.W menyedari hakikat ujian yang diturunkan oleh Allah kepada baginda, Rasul yang terakhir, yang memikul segala beban dan amanah dalam memastikan risalah suci ini terus bertahan di atas muka bumi ini. Beruntunglah Kekasih Allah tersebut kerana tarbiyah rabbani yang didatangkan khas dari Rabbul Jalil sesungguhnya mengangkat martabat baginda sebagai insan yang paling mulia di langit dan di bumi..

Read the rest of this entry »

 
4 Comments

Posted by on October 31, 2009 in Classical Way